SEO: Wat is dat nou eigenlijk?

SEO: Wat is dat nou eigenlijk?

De afgelopen jaren is het enorm gevraagd; de groeiende vraag naar SEO. Waren het eerst nog vragen van mede-websiteontwikkelaars die nog geen grip hadden op de Online Marketing kant van het maken van websites, later kwamen de vragen ook vanuit de gemiddelde ZZP’er. Wellicht heb jij ook wel eens gevraagd wat het nou precies is, dat SEO. In dit artikel zal ik proberen het uit te leggen.

SEO is een afkorting van ‘Search Engine Optimization’, vertaald in het Nederlands krijg je dan ‘zoekmachineoptimalisatie’. Het is dan ook wat het zegt; het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Hoe simpel deze uitleg ook klinkt, het is niet voor niets dat er overal en nergens specialisten de grond uit schieten die jouw website wel op #1 in Google weten te krijgen.

De reden daarvoor is dat het een grote business is geworden. Dit natuurlijk ook logisch, iedereen wil zijn of haar website op #1 in Google hebben, want dat is de link die mensen aanklikken. En als jij die bezoekers op je website weet te krijgen is de gedachte dat je dan ook meer zal verkopen. In zekere zin klopt deze theorie natuurlijk ook gewoon.. Als je website ook goed is geoptimaliseerd voor de bezoeker.

En daar wringt hem de schoen. ‘Vroeger’ was het vrij makkelijk om de nummer 1 positie te verkrijgen in Google; de hele pagina vol zetten met keywords waarop jij gevonden wilde worden en voila; de nummer 1 positie was bereikt. Helaas (of juist; gelukkig) is dit een stuk moeilijker geworden door de jaren heen. Google zelf snapte namelijk ook dat het niet zo langer door kon gaan. De algoritmes die Google gebruikt om te bepalen welke website hoog scoort veranderen constant.

Deze algoritmes bestaan uit honderden factoren waarvan er uiteraard slechts een handvol bekend zijn. Gelukkig is er wel bekend waar Google in grote lijnen op let bij het indexeren van jouw website. Veel van deze punten kun je overal en nergens vinden op het wereldwijde web. Vaak zijn er zoveel tips beschikbaar dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Zoals gezegd werkt het niet meer om je hele pagina vol te zetten met keywords om zodoende een hoge positie in Google te krijgen. Tijdens het maken van een website moet je in gedachten houden dat Google hoge posities geeft aan websites die waardevol zijn voor de gebruiker (lees: bezoeker). Zodra je een website bezoekt zal Google bijvoorbeeld registreren hoe snel jij die website weer verlaat en of je meerdere pagina’s bezoekt tijdens je bezoek.

Als je snel de website weer verlaat om terug te keren naar Google en de tweede link aanklikt heb je waarschijnlijk niet de informatie gevonden waar je naar op zoek was op de eerste link en zal Google dat als een negatief bezoek ervaren. Het tegenovergestelde is dus ook automatisch ook het geval: Heb jij je informatie gevonden in bijvoorbeeld een uitgebreid artikel en keer je niet meer verder terug naar Google dan acht Google de kans groot dat die website waardevol is voor jou als bezoeker. Gebeurd dit tijdens veel bezoeken van verschillende gebruikers dan krijgt link 2 een hogere positie uiteindelijk dan link 1.

Als je deze informatie in je achterhoofd houdt bij het ontwikkelen van een website dan heb je al een stap voor op je concurrentie. Het hebben van goede content is echter niet het enige wat belangrijk is. Als de informatie goed is, maar de website laadt bijvoorbeeld erg traag of de website ziet er niet betrouwbaar uit, dan is de kans groot dat je alsnog snel weg gaat van de website. Het uiterlijk van de website en het indelen van de website is minstens even belangrijk of misschien nog wel belangrijker.

In een aantal volgende artikelen zal ik mijn best doen om zoveel mogelijk aspecten van SEO uit te leggen. Mocht je nou het aspect ‘SEO’ interessant vinden voor je eigen website maar geen tijd hebben voor het lezen of toepassen hiervan dan ben ik de beroerdste niet om ook wat aan schaamteloze zelfpromotie te doen: op de pagina SEO kun je mijn twee SEO pakketten vinden. Je zult zien dat ik tegen een zeer schappelijk tarief al jouw SEO werkzaamheden uit handen neem en alles uit de kast zal halen om jouw website hoog in Google te krijgen. Heb je andere vragen? Dat kan uiteraard ook.

Ik hoor graag van je!

Groet,
Robin

No Comments

Post a Comment