10 veelgemaakte SEO fouten op websites van ondernemers

10 veelgemaakte SEO fouten op websites van ondernemers

SEO is een groot vakgebied die ook nog eens heel belangrijk is voor veel ondernemers. Veel van deze ondernemers maken nogal wat fouten op het gebied van SEO. Deze fouten zijn soms simpel op te lossen waar andere moeilijker zijn om op te lossen. Ik heb in dit artikel de meest voorkomende SEO fouten van ondernemers op een rijtje gezet. Welke herken jij? 

#1 Niet denken aan de gebruiker

Dit is wellicht de grootste fout die ondernemers maken bij het schrijven van SEO teksten voor op hun website. Google waardeert het namelijk enorm als je teksten schrijft voor de gebruiker. Als de gebruiker jouw teksten aantrekkelijk vind en op jouw website blijft lezen dan zal Google jouw website als waardevol ervaren. Hebben gebruikers niets aan jouw teksten dan zullen ze snel weg gaan en zal Google dat ook niet leuk vinden.

#2 Geen zoekwoorden in de tekst

Uiteraard moet je wel zoekwoorden gebruiken in je teksten. Gebruik je deze te weinig dan weet Google niet exact waar je pagina over gaat en je website als dusdanig niet indexeren op de door jou gewenste zoekwoorden. Gebruik je ze juist teveel dan zal Google denken dat jouw website spam is en daarom als negatief ervaren. Deze tip slaat ook op #1; schrijf je teksten voor je bezoeker en bedenk waar de bezoeker op zoekt in Google.

#3 Niet geschikt voor mobiel

Jouw bezoekers hebben allemaal een mobiel en gebruiken die steeds vaker om snel wat op te zoeken. Gebruik dit ook met het maken van je nieuwe website. Zorg dat hij responsive is en controleer bij Google of zij jouw website ook mobielvriendelijk vinden. Wil je weten of jouw website echt klopt voor mobiel? Neem dan even contact met mij op en ik geef je zo snel mogelijk feedback op jouw website.

#4 Laadtijd

In de wereld van vandaag moet alles snel te vinden zijn. Google vindt dit ook en acht de laadtijd van je website enorm belangrijk. Alleen daarom al zou je het in je SEO moeten verwerken. Naast het feit dat Google de laadtijd van je website belangrijk vindt, geldt dit ook voor je bezoekers. Veel ondernemers hebben een website die traag is, een veel voorkomende fout in hun SEO dus.

#5 Geen Google analytics

Je wil natuurlijk weten waar je gebruikers vandaan komen en welke pagina’s ze op hun site bekijken. Dit is enorm waardevolle data waar je mee aan de slag kunt gaan om je website zo nog beter te optimaliseren. Installeer (als dat nog niet is gebeurd) direct Google Analytics op je website om deze data te gaan verzamelen. Analytics meet pas de data vanaf het moment dat het op jouw site staat geïnstalleerd, dus je kunt er niet snel genoeg mee beginnen!

#6 Leesbare URL’s

Een goed voorbeeld van onleesbare URL’s is bij een standaard WordPress installatie. Een URL ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: www.jouwwebsite.nl/index.php?page_id=5. Niemand weet wat dat nou eigenlijk voor pagina is, en Google dus ook niet. Een veel betere URL zou zijn: www.jouwwebsite.nl/stofzuigers. Nu weten zowel Google als jouw bezoekers wat voor pagina zij bezoeken en waar die pagina dus over gaat. Enorm belangrijk voor Google als je, zoals in het voorbeeld, gevonden wilt worden op bijvoorbeeld “stofzuigers”.

#7 Verhuizen van URL’s, geen 301 redirect

Bij het maken van een nieuwe website komt het vaak voor dat er nieuwe pagina’s aangemaakt worden en dat oude URL’s worden herschreven. Zo kan de pagina ‘stofzuigers’ ineens niet meer gevonden worden als diezelfde pagina in de nieuwe website ‘stofzuigers-te-koop’ heet. Het is belangrijk om de oude URL’s te laten verwijzen naar de nieuwe URL door middel van een 301-redirect zodat Google weet dat het dezelfde pagina is en niet een nieuwe pagina.

#8 Geen alt tags bij afbeeldingen

Als je op je website afbeeldingen gebruikt (wat ik zeker zou aanbevelen) is het belangrijk om die door Google ook te laten indexeren, dit helpt alleen maar mee voor je SEO. Dit gebeurt door middel van zogenaamde ‘alt-tags’. Dit zijn sleutelwoorden die je bij je afbeelding invoert waar de afbeelding in kwestie over gaat. Google ziet dat en zal de afbeelding als zodanig indexeren in zijn bestand.

#9 Meta-data vergeten

In de SEO is een veelvoorkomende fout het vergeten van het invullen van je Meta-data. Dit is een klein stukje tekst die je invult per pagina om aan te geven waar de pagina over gaat. In Google zie je als eerste de titel (meta-title) met daaronder de URL van de pagina die je wilt bezoeken. Als laatste volgt dan de omschrijving (meta-description) van die pagina, waar die pagina over gaat.

Alt-tags

#10 Geen site-map

Om Google jouw site goed te laten indexeren is het van belang om altijd een site-map te maken op basis van jouw site. Een sitemap is een schematische weergave van alle pagina’s op jouw website. Google gebruikt dit om heel snel alle pagina’s op jouw site te kunnen indexeren zodat hij weet welke pagina’s er op jouw website bestaan. Een site-map kan tegenwoordig heel makkelijk automatisch gegenereerd worden, maar het moet wel op de juiste manier aan Google geserveerd worden. Weet je niet zeker of jouw website een sitemap heeft, maar wil je dit wel graag weten? Neem dan even contact met mij op en ik kan je binnen 10 minuten vertellen of jouw website er één heeft, of niet.

Wil je dit artikel nou graag in een PDF formaat hebben? Vul dan je naam en e-mail adres hier aan de rechterkant in en ontvang hem direct in je mailbox!

Ja, ik wil ook een goede website!

Mocht dit artikel je hebben geïnspireerd om ook eens naar jouw website te laten kijken of hij deze veelgemaakte SEO fouten heeft; stuur mij gerust geheel vrijblijvend een e-mail en dan check ik het even voor je na.

No Comments

Post a Comment